Bankgirot utvärderat av kunderna – så här levererade vi 2015

2016-02-01 Att fokusera på rätt aktiviteter och uppfylla kundernas förväntningar är viktigt för Bankgirot. Varje år genomför vi därför kund-undersökningen Nöjd Kund Index. Det ger oss indikationer var vi befinner oss för att uppnå våra mål. 

Så här levererade vi 2015

Bankgirots NöjdKundIndex uppgår till 77 på en hundragradig skala, vilket är ett mycket bra resultat. Nio av tio kunder är nöjda med Bankgirot totalt sett och en klar majoritet av kunderna är som helhet nöjda med Bankgirot och anser att vi i hög grad uppfyller deras förväntningar.

Vad tycker kunderna om vårt Varumärke?

92% av kunderna upplever att Bankgirot lever upp till uttrycket ”Vi garanterar flödet”.

Kunder anser framförallt att Bankgirot levererar sina tjänster på ett säkert sätt. Det är även en klar majoritet som tycker att Bankgirot är ett öppet företag i relation till sina kunder. Vårt varumärke visar sig fortfarande starkt.

Bra tillgänglighet, ett pålitligt företag som vet vad dem gör, stabilt och säkert samt enkelt och snabba var det som kännetecknade Bankgirot bäst, säger bankerna.

När kunderna får ange vilka som är Bankgirots främsta styrkor nämns bland annat vår personals kompetens, snabbhet och tillgänglighet samt tjänsternas enkelhet, driftsäkerhet och support. Så här säger en röst om Bankgirot: 

Det är enkelheten och upplevd betalningstrygghet jag värdesätter mest!

Vi får något lägre betyg för påståendena att Bankgirot upplevs som ett dynamiskt och innovativt företag. Så här ser fördelningen ut mellan nöjda och missnöjda kunder: 

NKI 2015

Förbättringsområden

Enligt kunderna är Bankgirots tydligaste förbättringsområden utveckling både produktmässigt och teknisk utveckling för att bli mer moderna genom till exempel mer av elektroniska rapporter, en ökad enkelhet i systemen, samt förbättrad information och kommunikation i olika kanaler.

Avslutningsvis säger en kund: 

Bankgirot är professionellt och stabilt!