Resultat från användarundersökningen om Insättningsuppgift via Internet

2016-05-23 Under dryga två veckor i februari genomförde Bankgirot en användarundersökning rörande tjänsten Insättningsuppgift via Internet. Bankgirot ville veta vad användarna tycker om tjänsten efter de ändringar som genomfördes under 2015, men också för att göra en målgruppsanalys i syfte att använda som underlag till framtida utveckling av tjänsten.

Du kanske har sett enkäten då den lades ut i fyra kanaler:

  • Bankgirot.se
  • I tjänsten Insättningsuppgift via Internet
  • Via Bankgirots Rådgivning och Service, som såg till att de kunder som vill delta i undersökningen fick tillgång till den via en länk.
  • Via deltagarna i Produktrådet att sprida internt inom respektive bank.

Enkät rörande Insättningsuppgift via Internet

Nästan 800 personer svarade på enkäten, ett resultat som vi var mycket nöjda med. Det innebär att det var ett statistiskt säkert utfall att analysera. Bankgirot gjorde också bedömningen att resultatet från de olika användargrupperna var representativt säkert.

Resultatet visade på att majoriteten av användarna kommer från mindre företag (52%) och den stora överraskningen var att så många som 15 % av användarna kom från föreningslivet och ideella föreningar.

tjäänstens användande

Mer än 70% använder Insättingsuppgift via Internet flera gånger i veckan.

Vi bad även de svarande i undersökningen att få höra vad de skulle vilja se för funktioner och möjligheter i tjänsten, och så här svarade de:

 

Bankgirot arbetar ständig med att utveckla våra tjänster och erbjudande. Resultatet från ovan användarundersökning kommer att vara ett stöd i detta arbete.