Visselblåsning – uppmärksamma missförhållanden

Bankgirot har en visselblåsarfunktion för att snabbt fånga upp missförhållanden som allvarligt kan skada bolagets verksamhet eller dess anställda.

Bankgirots verksamhet är tillståndspliktig och ska bedrivas i enlighet med gällande lagar, regler och tillstånd. Bankgirots verksamhet ska även kännetecknas av våra värdeord - affärsmässig, ansvarsfull, öppen – och bedrivas på ett sätt så att allmänhetens förtroende för betalningssystemen och Bankgirots verksamhet i övrigt upprätthålls. Det är viktigt att eventuella regelöverträdelser eller andra missförhållanden i vår verksamhet uppmärksammas och hanteras. Bankgirot har därför en rutin för hur rapportering av konkreta misstankar om potentiella eller faktiska missförhållanden kan göras i enlighet med lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (Visselblåsarlagen).

Vad kan anmälas 

  • Lagen gäller vid rapportering i ett arbetsrelaterat sammanhang av information om missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram.
  • Lagen gäller även vid rapportering av missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang enlighet Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1937 om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av unionsrätten. 

Om anmälan inte faller inom ramen för ovan ska ärendet rapporteras enligt Bankgirots interna policys, riktlinjer, eller rutiner. 

Om informationen som avses att rapporteras är av säkerhetsskyddsklassificerad karaktär omfattas detta inte av Visselblåsarlagstiftningen.

Om du är osäker på om du ska rapportera ett missförhållande eller inte, rekommenderar vi att du gör en anmälan. Om din anmälan inte kan hanteras i visselblåsarsystemet kommer du att få information om detta samt rådgivning om vart du kan vända dig istället. 

Vem kan anmäla

Alla personer som genom sitt arbete kommit i kontakt med ett misstänkt missförhållande kan lämna en anmälan, exempelvis:

  • Arbetstagare
  • Volontärer och praktikanter
  • Personer som utför arbete under en verksamhetsutövares kontroll och ledning (ex. inhyrda konsulter)
  • Aktieägare som är verksamma i bolaget
  • Egenföretagare
  • Personer som ingår i ett företags förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan, om verksamhetsutövaren är ett företag

Hur görs en anmälan? 

Alternativ 1
Rapportera till en chef inom Bankgirots organisation eller till ledning
Alternativ 2
Rapportera anonymt genom rapporteringsverktyget för visselblåsning enligt instruktionen nedan 

Rapportering via interna visselblåsarkanaler

Rapportering görs skriftligen via webbsidan wb.2secure.se eller muntligen via telefon på 077-177 99 77. Du kan välja att vara anonym på båda dessa rapporteringskanaler. Önskar du rapportera via fysiskt möte, kan det begäras genom att registrera en anmälan på webbsidan wb.2secure.se. Det fysiska mötet hålls antingen med en representant från Bankgirot eller med Bankgirots leverantör för visselblåsartjänster 2Secure efter överenskommelse. 

Vid registrering av en ny anmälan på wb.2secure.se ska du uppge den företagsunika koden BGC979 för att identifiera att det är för Bankgirot anmälan görs. På webbsidan ombeds du besvara ett antal frågor om det som anmälan rör. Du kan vara anonym och tilldelas ett unikt ärendenummer och ett lösenord som måste sparas för att aktivt kunna logga in på webbsidan och följa anmälan och kommunicera med handläggaren på 2Secure. 

När en anmälan registrerats behandlas den av handläggare på 2Secure, som kontaktar Bankgirots primära kontaktperson utifrån en förutbestämd kontaktlista med flera namn. Om den primära kontaktpersonen är föremål för anmälan kommer en annan person på kontaktlistan att informeras. Det är alltid Bankgirot som slutligen bedömer anmälan och avgör vilka åtgärder som ska vidtas. När du rapporterar till Bankgirots interna rapporteringskanaler har du rätt till skydd enligt lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden.

Vid muntlig rapportering har du rätt att få kontrolläsa och rätta till eventuella felaktigheter i din anmälan. När du gör en anmälan via telefon får du inloggningsuppgifter till att följa din anmälan på wb.2secure.se. Önskar du i efterhand kontrolläsa samt eventuellt rätta till din anmälan så kan detta begäras genom webbportalen. Önskar du skriva under protokollet från din anmälan begärs även det genom webbportalen. En handläggare från 2Secure kommer att koordinera detta. I det fall du väljer att skriva under protokollet från din anmälan innebär det att 2Secure får kännedom om ditt namn/identitet. 2Secure värnar om din anonymitet och kommer inte att delge företaget denna information. Du kan alltså, även om du önskar skriva under protokollet från din anmälan, fortsatt vara anonym gentemot Bankgirot.

Rapportering via externa visselblåsarkanaler

Utöver att rapportera till Bankgirots interna visselblåsarkanal kan du rapportera externt till en behörig myndighet inom ett visst ansvarsområde eller någon av EU:s institutioner, organ och byråer. Även när du rapporterar externt har du rätt till skydd enligt lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden.

Se Arbetsmiljöverkets hemsida för sammanställning över respektive behörig myndighets ansvarsområde samt kontaktuppgifter: https://www.av.se/om-oss/visselblasarlagen/extern-rapporteringskanal/lista-over-myndigheter-med-ansvar-enligt-ansvarsomrade-enligt-forordning-2021949/ 

Om det lagstadgade meddelarskyddet

Visselblåsarlagstiftningen, lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden, ger dig som visselblåsare ett skydd givet vissa förutsättningar. Utöver möjligheten att anmäla misstänkta missförhållanden enligt visselblåsarlagstiftningen finns det även en rätt till meddelar- och anskaffarfrihet enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.

Det innebär att det är möjligt för en anställd (med vissa undantag) inom såväl privat som offentlig sektor att straffritt lämna annars sekretessbelagda uppgifter för publicering till massmedier som omfattas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen. 

Rapporteringsverktyget och den externa samarbetspartnern

För att trygga din anonymitet tillhandahålls ett rapporteringsverktyg av en extern och oberoende aktör. Rapporteringskanalen är krypterad och lösenordskyddad. Inga cookies sparas och all meta-data raderas från uppladdade filer i syfte att skydda din identitet. Du behöver aldrig uppge din identitet om du inte vill. Vill du vidta extra försiktighetsåtgärder rekommenderar vi att du gör din anmälan från en dator som inte är upp kopplad till Bankgirots IT-miljö, exempelvis en privat dator, smartphone eller surfplatta. 

  • Du behöver inte ha bevis för din misstanke, men ingen anklagelse får göras med skadligt uppsåt eller med vetskap om att anklagelsen är falsk.
  • Det är viktigt att du beskriver all fakta i anmälan, inklusive de förhållanden som tros vara mindre viktiga. Påståenden bör utvecklas noggrant och all dokumentation som kan ha relevans bör bifogas.

Genom att låta en utomstående aktör ta hand om anmälningarna ökar oberoendeskapet i lösningen. Vi samarbetar därför med 2Secure som dels tillhandahåller själva visselblåsarsystemet, men också tar emot och hanterar samtliga inkommande ärenden på uppdrag av Bankgirots visselblåsarkommitté. 

Rapportering till EU
Du kan också rapportera till någon av EU:s institutioner, organ och byråer som har inrättat externa rapporteringskanaler för att ta emot rapporter om missförhållanden. Det gäller under förutsättning att den rapporterande personen rapporterar i enlighet med de förfaranden som gäller för den aktuella rapporteringskanalen.