Många företagskunder använder idag inte Bankgirot som sitt huvudsakliga girosystem. Ett sätt att få företagen att flytta sina flöden till banken och Bankgirot är att erbjuda en girobetalningsanalys.
Tjänsten innebär att vi genomför en djupanalys av kundens girobetalningsaffär och ger förslag på effektiviseringar som kan leda till kostnadsbesparingar för kunden. Analysens omfattning kan varieras beroende på om det gäller en stor, medelstor eller liten kund.
Syftet med girobetalningsanalysen är att ge dig som kundansvarig ett effektivt verktyg för att sätta fokus på betalningsaffären i ditt möte med kunden.
Analysen ska utgöra ett stöd i argumentationen för fler helkunder. På ett enkelt och tydligt sätt ska analysen visa vilka förbättringar och fördelar kunden kan uppnå genom att styra betalningsflödet till Bankgirot och banken samt genom att använda Bankgirots tjänster på bästa möjliga sätt.
Förbättringsförslag utarbetas innehållande förklaringar samt kvantifiering av besparingspotential där så är möjligt. Resultat av kartläggningen, analys samt förslag till förbättringsmöjligheter dokumenteras och som stöd inför presentation av girobetalningsanalysen sker genomgång av analysen tillsammans med dig som kundansvarig.